Vakanties

Roadtrip in Noorwegen

September 13, 2019

Afgelopen zomer hebben Maaike en ik zo’n 4000 km gereden op onze vakantie naar Noorwegen. Op de foto’s kan je goed zien dat Noorwegen een ontzettend mooi land is om in rond te reizen. Wat je niet kan zien, maar wat we zeker hebben ervaren, is dat het ook een ontzettend duur land is. Na een dag reizen keken we na een week niet meer op als we dan bij het avondeten meer rond de vijftig euro kwijt waren voor een simpele maaltijd. Gelukkig was duurde dat maar 10 dagen!

Om het nu over de positieve dingen te hebben, het weer was ontzettend goed! We hadden voor de zekerheid wat warme en droge kleding meegenomen, maar die hebben we weinig gebruikt. Deze autoreis naar Noorwegen hadden we vrij laat gepland; door de verhuizing naar Beijum hadden we niet de zin en tijd gehad om eerder al een vakantie te plannen. Precies voor dit soort situaties zijn er reisbureau’s uitgevonden, geloof ik. Na een korte zoektocht op internet vonden we via Kras een mooie route met goede reviews. Dan hoefden wij zelf alleen nog de veerboot te reserveren en onze spullen in te pakken. Zo gezegd, zo gedaan. Achteraf gezien beviel dat best prima!

Op dag 1 reden we van Groningen naar Fredrikshavn (Denemarken) en stapten we de volgende morgen vroeg op de boot naar Oslo, waar we ‘s avonds dan aanmeerden. Daarna moesten we nog een uur of twee doorrijden naar onze eerste overnachting in Hamar.

Wat gelijk al opviel is dat er in Noorwegen veel elektrische auto’s rondrijden (vooral veel Tesla’s). Dit is ook niet zo gek als je bedenkt wat voor voordelen er door de overheid daar worden gegeven aan het kopen en bezitten van een elektrische auto. Een mooi voorbeeld daarvan was dat je er mee op de busbaan mag rijden, ook tijdens de spits. Dat moet vast heerlijk zijn om dan langs de files te kunnen razen.

Bij de meeste verblijven overnachtten we slechts een enkele nacht en reden we overdag naar de volgende bestemming met een of meerdere tussenstops bij interessante locaties. De reis ging via Hamar, Høvringen, Stranda, Førde, Bergen, Geilo en Vettre (net buiten Oslo), met tussenstops in Lillehammer, uitzichtpunt Snøhetta, Trollstigen (Trollenpad), de Geirangerfjord, vele bergmeren en fjorden en de wereldberoemde trein in Flåm.

Na 12 dagen reizen kwamen we uiteindelijk weer voldaan thuis. Hieronder een selectie van de foto’s. Je kan ze vergroten door er op te klikken.